Den maritime klyngen i Oslo

Den maritime klyngen i Osloregionen

Den maritime næringen som sådan i Osloregionen er Norges største. Foruten rederier og oljeselskaper består det av banker, forsikringsselskap, skipsmeglere, klasseselskaper, skipsdesignere, konsulent- og ingeniørselskaper, utstyrsprodusenter, grossister, advokater og havner.

Osloregionen var i henhold til Menon Economics og DNVs rapport ”The Leading Maritime Capitals of the World 2017” den tredje viktigste regionen i verden etter Singapore og Hamburg, men før London, Hong Kong og New York.

Tallene for 2022-rapporten viser at Oslo ikke lenger er blant Topp 5 totalt, men ligger på 4. plass innen finans og juss, 2. plass innen maritim teknologi, og på 5. plass innen attraktivitet og konkurransedyktighet.

Ved årsskiftet 2022/23 var den samlede tonnasje registrert på Oslo Rederiforenings medlemmer 367 skip på til sammen 17.283.111 BT.

Osloflåtens andel av den totale norske flåte (NOR, NIS og uteregistrert tonnasje) utgjorde i 2023 hele 22,5 % av antall skip og 43,3 % av BT. Av Norges Rederiforbunds totale medlemsmasse per 1. januar 2023, står Oslo Krets for hele 48,9 % av bruttotonnasjen.

Sees alle registre under ett, fremkommer følgende tall fordelt på tank (inkl. gass og kjemikalie) og øvrig tonnasje:

TonnasjetypeAntall skipTonnasje BT.
Tank976.465.809
Øvrig tonnasje27010.817.302
TOTALT36717.283.111

5 rederier disponerte ved årsskiftet 2022/2023 19 offshore servicefartøyer. 6 nybygg på 392.798 BT ble levert til medlemmene i løpet av 2022. Pr. 1. januar 2023 var 18 skip på til sammen 1.031.800 BT i ordre for medlemmenes regning. Ved siste årsskifte tilhørte 3 mobile offshoreenheter medlemmer av Oslo Krets.

I følge tallene for Maritim Verdiskapingsrapport 2024, utarbeidet for Menon Ecnomics AS for Maritimt Forum, fremkommer følgende tall for Oslo krets, som er Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold, her er de tre fortsatt gruppert som Viken fylkeskommune, og Innlandet:

FYLKESysselsettingOmsetningVerdiskaping
Oslo6.76091.90036.920
Viken8.58072.13019.470
Innlandet290790300
Sum Oslo Krets15.630164.82056.690
NORGE87.330576.020201.680
Oslo Krets andel18%27%28%

Executive Members drar hele klyngen med

I tillegg til medlemmene i Norges Rederiforbund som hører til Oslo Krets, vedtok man i 2015 å etablere en medlemsgruppe kalt «Executive Members», i kategorien personlige medlemmer. Dette er ledere fra tilstøtende bedrifter, men som ikke er rederier selv: Bank, finans, megling, juss, forsikring etc. Per januar 2024 er det ca 65 slike medlemmer. Dermed trekker Oslo Rederiforening hele klyngen i Osloregionen med. Se komplett oversikt over våre medlemmer i årsrapportene.

Hopp rett ned til innholdet