OSLO REDERIFORENING

Norges største kretsforening

Norges Rederiforbund består av 8 kretsforeninger som organiserer medlemmer lokalt: Oslo, Vestfold og Telemark, Haugesund, Stavanger, Bergen, Sunnmøre, Sørlandet og Nord-Norge.

Oslo omfatter fylkene Oslo, Akershus, Buskerud og Østfold, og Innlandet.

Kretsforeningene er omfattet av Rederiforbundets lover, men er ellers selvstendige organisasjoner. Det er krav om å være medlem av en kretsforening for å kunne være medlem av Norges Rederiforbund. På samme måte kan et rederi som oppfyller kriteriene for medlemskap i Rederiforbundet kun opptas som medlem i kretsforeningen dersom de samtidig søker medlemskap i Rederiforbundet.

Oslo Rederiforening er Oslo krets av Norges Rederiforening og ble etablert allerede i 1905, mens selve Forbundet, den gang Norges Rederforund, ble etablert i 1909:

I mars 1909 samlet representanter for lokale rederiforeninger seg i en arbeidskomité med mandat til å arbeide for en norsk landsforening som skulle ivareta redernes interesser. Det ble sendt ut en invitasjon til landets redere om å etablere et Rederforbund. Konstituerende møte ble avholdt 15. september 1909 og det ble enstemmig vedtatt å stifte Norges Rederforbund.

I tillegg til å lage egne grupper for seilskip, ruteskip og motorskip ble det satt sammen utvalg med egne arbeidsområder i forbundet, disse var Forhandlingsutvalget, Rettsutvalget, Finansutvalget, Assuranseutvalget og Teknisk utvalg.

På Generalmøtet i 1912 ble det vedtatt at Rederforbundet også skulle være en arbeidsgiverorganisasjon. Mer om forbundets historie kan leses på rederi.no

Oslo Rederiforening har to formelle oppgaver knyttet til Norges Rederiforbund, dette er å stille med kandidater til valg av forbundets styre og diverse utvalg, og å godkjenne, eller ikke, nye medlemmer som søker opptak i forbundet.

Hopp rett ned til innholdet