Oslo som skipsfartsby

Oslo Rederiforening er en kretsforening under Norges Rederiforbund og samler 30 bedrifter innenfor shipping og offshore i Osloregionen som medlemmer. Oslo Rederiforening ble etablert i 1905 og var del av etableringen av Norges Rederiforbund i 1909. I tillegg til de nevnte 30 bedriftene har foreningen rundt 80 personlige medlemmer fra andre bedrifter innenfor shipping og offshore i Oslo-regionen slik som banker, forsikringsselskap, meglere, klasseselskaper, advokater og investorer.

Osloregionen er Norges mest komplette nærings-klynge for shipping, offshore og andre havnæringer. Ifølge Maritimt Forum omfatter klyngen i Oslo-regionen rundt 20.000 ansatte og omsatte for rundt 150 milliarder kroner i 2022.

Rederiene regnes som sentrum i denne nærings-klyngen. Oslo rangeres normalt blant de fem ledende maritime byene i verden i rapporten «Leading Maritime Cities of the World» av DNV og Menon Economics, så også i deres 2024-rapport som ble lansert i april d.å. Oslo ble rangert på 5. plass totalt, men var rangert som nr. 3 både innen pilarene Finance & Law og Maritime Technology. Øvrige byer på topp 5 totalt var Singapore, Rotterdam, London og Shanghai. Vår region er dermed i godt selskap og det betyr at vi som den lokale rederiforeningen har et stort ansvar for å bidra til å opprettholde Oslo som en sentral shippingby også i årene som kommer. Det holder ikke å støtte seg på en stolt fortid.

Norsk rederinæring er i dag globalt ledende innenfor viktige deler av internasjonal skipsfart, den er i front innen digitalisering av operasjoner på land og til sjøs og ligger helt i tet i verden når det gjelder dekarboni-sering av oversjøisk skipsfart.

Flere av medlemsbedriftene i Oslo Rederiforening er først i Norge og i front globalt når det gjelder utvikling og fremtidig bruk av nullutslipps brensel i oversjøisk skipsfart. Flere av medlemmene er også globalt ledende når det gjelder effektivisering av sjøgående transport, som er en forutsetning for at bransjen skal lykkes med den kommende omstillingen til nullutslipps brensel.

Les mer om våre medlemsbedrifter og den maritime klyngen i Oslo.

Hopp rett ned til innholdet